Sprzątanie osiedli to zadanie, którym dzisiaj zajmują się praktycznie wyłącznie wyspecjalizowane firmy. Jak można zaobserwować, na rynku tym panuje bardzo duża konkurencja – ciągle powstają nowe przedsiębiorstwa oferujące swoje usługi. Ma to związek z dużym ruchem na rynku mieszkaniowym, a skutkiem jest wysoka jakość prowadzonych usług. Warto zatem zadać sobie pytanie o to, z czego składa się sprzątanie osiedli? Zazwyczaj ma ono dwie podstawowe części:
Sprzątanie osiedli – sprzątanie we wnętrzach
Sprzątanie osiedli na terenie budynków mieszkalnych, obejmuje przede wszystkim wszelkie prace, które prowadzone są we wnętrzu klatek schodowych, a których celem jest bieżące utrzymanie ich w maksymalnej czystości. W zależności od projektu budynków będą to albo wyłącznie klatki schodowe, albo również korytarze na poszczególnych piętrach. Do zadań serwisów sprzątających należą następujące elementy:
- utrzymanie czystości podłóg,
- czyszczenie poręczy przy schodach,
- czyszczenie kaloryferów i wszelkich innych urządzeń,
- dbanie o ogólną czystość i reagowanie w razie potrzeby,
- czyszczenie wspólnych wycieraczek,
- utrzymanie w czystości witryn i gablot informacyjnych.
Do obowiązków serwisów należeć mogą również inne czynności, takie jak na przykład dbanie o znajdujące się na klatkach schodowych rośliny doniczkowe, zależy to jednak od szczegółowych zapisów umowy podpisanej z zarządem osiedla. Bardzo ważnym aspektem pracy osób odpowiedzialnych za utrzymanie czystości jest również zgłaszanie osobom odpowiedzialnych wszelkich usterek, które pojawiają się wewnątrz klatek schodowych, a za których naprawę nie ponoszą one odpowiedzialności (nie leży w zakresie ich obowiązków). Należy w tym miejscu wspomnieć, że szczegółowe sposoby postępowania w czasie sprzątania wewnętrznej części osiedli zależne są najczęściej od warunków umowy lub od decyzji serwisów, jeżeli umowa nie posiada tego rodzaju zapisów.
To ważne w kontekście faktu, że czasami zdarza się, że mieszkańcy budynków zgłaszają wątpliwości odnośnie poszczególnych aspektów pracy serwisów. Jeżeli takie wątpliwości dotyczą na przykład stosowanych środków czystości, czy metod wykonywania pracy, powinny być one zgłaszane zarządcy budynku, a nie pracownikom serwisu (choć to również zależy od szczegółów podpisanej umowy). Wątpliwości budzi czasami kwestia usuwania z klatek schodowych przedmiotów pozostawionych tam przez mieszkańców. Tak samo, jak w przypadkach wspomnianych wcześniej, zależne jest to najczęściej od ustaleń pomiędzy firmą sprzątającą a zarządcą budynku.
Sprzątanie osiedli – część zewnętrzna
Sprzątanie terenu osiedla poza budynkami jest w dużej mierze uzależnione od pogody i pory roku. Tutaj sprawa jest nieco bardziej skomplikowana, bo wiele prac często wykonywanych jest przez osobne firmy. Do obowiązków serwisów sprzątających należy najczęściej dbanie o drożność kratek odpływowych, opróżnianie znajdujących się na terenie koszy na śmieci, czy utrzymywanie czystości dróg i chodników na terenie osiedla. W sezonie jesiennym oraz wiosną, ważnym aspektem pracy jest usuwanie zeschniętych liści i innych części roślin.
Zależna od zapisów umowy z zarządcą obiektu jest kwestia utrzymania porządku na terenie i w najbliższej okolicy wiat śmietnikowych. Firmy sprzątające mają również w swojej ofercie wiele innych prac, które mogą być wykonywane albo przez ich pracowników, albo przez osobne przedsiębiorstwa. Powracającą co roku kwestią jest odśnieżanie terenu – zwłaszcza wewnętrznych dróg i chodników. Innym zadaniem, które może, ale nie musi leżeć w obowiązkach serwisów sprzątających, jest dbanie o zieleń.
Artykuł powstał dzięki współpracy z firmą Romi.