DeboweTarasy.pl

Graffiti i murale jako reklama. Jak sztuka ulicy angażuje?

Street art i graffiti wciąż mogą budzić kontrowersje, zwłaszcza że są głosem ulicy, a on często bywa źle zrozumiany. Jednak skoro ulica jest doskonałą przestrzenią do reklamowania się, dlaczego tego nie połączyć? Okazuje się, że już wiele firm korzysta z murali i street artu w swoich kampaniach. Dlaczego warto?

Graffiti wciąż oceniane jest niejednoznacznie, wszystko przez skojarzenia z wandalizmem oraz burzeniem ładu w przestrzeni publicznej. Tak się dzieje, jeśli coś dzieje się poza kontrolą i jest zakazane. Sytuacja zmienia się, kiedy malarstwo uliczne staje się formą kontrolowanej ekspresji i powstaje zgodnie z wizją i oczekiwania społeczeństwa. A na tym bazuje właśnie marketing, a zwłaszcza murale i reklama, również w 3D.

Graffiti jako sztuka marketingu

O dziełach street artu coraz częściej mówi się w sposób pozytywny. Zwłaszcza jeśli do kampanii marketingowych lub społecznych zatrudniani bądź zachęcani są lokalni artyści, a dzieło, które powstaje, jest wspólne i doskonale wtapia się w otoczenie. Dzięki temu zainteresowaniu we współczesnych miastach spotykamy wspaniałe obrazy przedstawiające piękne sceny lub wzory, portrety czy inne motywy nawiązujące do historii czy idei. Miasto nabiera barw, a o graffiti można nawet powiedzieć, że wywiera pozytywny wpływ na społeczność i przestrzeń. W końcu jego forma zwraca uwagę, szczególnie jeśli jest wielkoformatowe i o żywych barwach.

Nic więc dziwnego, że i firmy coraz częściej decydują się na ręcznie malowane murale, które zdobią miasta, zamiast szpecących banerów, które giną w tłumie. Firma, angażując się w projekt reklamowy, przyczynia się jednocześnie do rewitalizacji miasta i dzięki niej stare mury zyskują nowe życie, co ma znaczenie również dla CSR firmy (tzw. społeczna odpowiedzialność, która ma ogromne znaczenie wizerunkowe).

Reklamy graffiti to świetny sposób na wysłanie przekazu marki młodszym odbiorcom w bardziej czytelny i wciągający sposób. Na pewno jest to skuteczniejsze działanie, jeśli chodzi o wyróżnienie się i wzbudzenie zainteresowania, niż postawienie kolejnego billboardu. Firma w ten sposób zyskuje przewagę nad reklamami konkurencji, a ponadto rozgłos, ponieważ ciekawe graffiti czy mural na tyle mogą przykuć uwagę, że wówczas informacja o nich jest przekazywana dalej za pomocą mediów społecznościowych i tradycyjnych mediów, i to w sposób bezpłatny! Jest to więc doskonała szansa na zwiększenie zasięgu reklamy bez dodatkowych nakładów finansowych.

A może reklama 3D?

O 3D na początku artykułu wspomnieliśmy nie bez powodu. Zadaniem murali reklamowych jest w końcu zwrócenie uwagi, co może być osiągane różnymi sposobami, jednak najważniejsze są pomysł, technika i wykonanie. Na tym polu wyróżnia się malowanie w 3D jako reklama, która wciąż jest mało wykorzystywana na ulicach, jest więc to doskonała okazja do wprowadzenia nowości i ożywienia miasta.

Efekt 3D przyciąga wzrok i zachęca przechodniów do interakcji. Warto w tym miejscu zatrudnić znanych artystów, którzy mają swoją społeczność i fanów. Oglądanie utalentowanego artysty pracującego przy chodniku czy graffiti 3D na ścianie to fascynujące doświadczenie, które może zaowocować szerszym zasięgiem i pozytywnym odzewem lokalnej społeczności.

Street art, odkąd tylko powstał, fascynuje ludzi i daje naturalną szansę na zaangażowanie marki w prawdziwe życie miasta. W marketingu chodzi o to, aby zdobyć uwagę konsumentów i mediów, a kampanie wizualne w ruchliwej przestrzeni publicznej właśnie to umożliwiają. Jest to więc szansa dla takich form jak murale czy graffiti na ścianie, które niewątpliwie się wyróżniają i stwarzają szansę na zwiększenie świadomości o marce i wykreowanie wizerunku.

Oceń artykuł
[Suma: 0 Średnia: 0]
Informacja prawna

Wpisy, które mogą Cię zainteresować:

Wzór umowy przedwstępnej sprzedaży działki w ROD

Interesuje Cię przykładowy wzór umowy przedwstępnej sprzedaży działki w ROD, w którym uwzględniona zostanie zaliczka na zakup działki ROD? Przy tworzeniu takiego dokumentu lepiej skorzystać z pomocy doświadczonych specjalistów, którzy będą dokładnie wiedzieli, co musi się w nim znaleźć. Obrót takimi ogródkami działkowymi jest bowiem ograniczony, np. ustawą o rodzinnych ogrodach działkowych, z czego wiele […]

Nowoczesny salon – jak go urządzić?

Styl nowoczesny określany mianem modern nie jest wytworem ostatniej dekady. Wywodzi się z modernizmu, który rozwinął się w latach dwudziestych XX wieku. To styl, który nigdy nie wyszedł z mody i współcześnie nadal jest najczęściej wybierany w aranżacjach wnętrz. Nurt ten jest oznaką funkcjonalności, prostoty, minimalizmu oraz odejściem od tradycyjnych rozwiązań. Tutaj odchodzi się od […]